Architektura systemu OpiekunWEB 5

OpiekunWEB jest sukcesorem popularnych programów Opiekun Ucznia oraz OpiekunNET. Łączy w sobie zalety obu tych programów: prostota obsługi oraz zaawansowane funkcje zarządzania. OpiekunWEB został napisany od podstaw na podstawie doświadczeń, które wynieśliśmy z poprzednich wersji oraz uwag i oczekiwań użytkowników. Podstawową zmianą jest to, że OpiekunWEB nie jest pojedynczym programem lecz ekosystemem składającym się z wielu programów oraz usług współpracujących ze sobą w celu jak najlepszego zaspokojenia zróżnicowanych potrzeb użytkowników. Ekosystem ten przedstawiony jest na poniższej ilustracji:

Jak widać składa się on z trzech elementów: części serwerowej, oprogramowania działającego w szkole oraz aplikacji webowej dostępnej z każdego miejsca z dostępem do Internetu.

Usługi działające na serwerach SoftStory są odpowiedzialne za przechowywanie danych oraz wszelkich ustawień. Dzięki temu konfigurację systemu (np. jakie kategorie stron mają być blokowane) można przeprowadzić z dowolnego miejsca. Również historia zablokowanych stron jest dostępna z dowolnego miejsca. Przydatne to jest szczególnie w sytuacji reinstalacji komputerów uczniowskich – żadne dane nie są tracone – po zainstalowaniu oprogramowania na komputerze ucznia ustawienia są pobierane z serwera i komputer jest gotowy do działania.

W szkole działają dwa rodzaje programów Agenci – zainstalowani na komputerach uczniowskich oraz Konsola (opcjonalnie) zainstalowana na komputerze nauczyciela/administratora pracowni.

Agent to kluczowy program, odpowiedzialny za wszystkie funkcje, dla których używamy OpiekunaWEB: m.in. filtrowanie Internetu, zarządzanie komputerami, podgląd ekranów itd. Jego instalacja jest niezbędna dla działania systemu. Więcej o Agencie znajdziesz w rozdziale Agent

Konsola to program przeznaczony dla zaawansowanych użytkowników. Służy do zarządzania komputerami uczniowskimi, na których zainstalowany jest program Agenta. Korzystanie z niego nie jest konieczne (do konfiguracji można wykorzystać Aplikację Webową, o czym później). Aby wykorzystać wszystkie funkcje Konsoli najlepiej zainstalować ją w tej samej sieci lokalnej, w której działają komputery uczniowskie. W takiej sytuacji Konsola łączy się z nimi bezpośrednio (czarne strzałki na ilustracji) co umożliwia szybkie przesyłanie dużej ilości danych – niezbędne przy przesyłaniu obrazu wideo oraz podglądu ekranów uczniowskich w dużej rozdzielczości. Konsola będzie również działać uruchomiona w dowolnym miejscu z dostępem do Internetu lecz wtedy funkcje wymagające dużej przepustowości nie będą aktywne – wciąż jednak będzie można zmienić ustawienia (np. zablokować dostęp do Internetu wybranemu komputerowi uczniowskiemu lub go wyłączyć). Jest to możliwe gdyż Konsola utrzymuje kontakt z komputerami uczniowskimi okrężną drogą – przez serwer SoftStory (strzałki niebieskie). Dla niektórych użytkowników – zwłaszcza takich, którzy mają niewielką liczbę komputerów objętych kontrolą Konsola może się wydać nadmiernie rozbudowanym programem. Nie są jednak skazani na jego używanie – Aplikacja Webowa umożliwia podstawową konfigurację i nie wymaga instalacji – jak sama nazwa wskazuje jest aplikacją uruchamianą w przeglądarce Internetowej.

Więcej informacji o Konsoli znajdziesz w rozdziale Konsola

Aplikacja Webowa jest programem uruchamianym w przeglądarce internetowej – nie wymaga zatem instalacji. Umożliwia wykonanie podstawowych konfiguracji – zwłaszcza tych związanych główną funkcją programu OpiekunWEB czyli filtrowaniem Internetu. Aplikacja umożliwia również przeglądanie historii blokowanych stron. Z biegiem czasu Aplikacja Webowa będzie rozbudowywana o kolejne funkcje, logi i wykresy - niemniej z założenia jest ona prostszym, łatwiejszym w obsłudze odpowiednikiem Konsoli. Zaletą Aplikacji Webowej jest możliwość uruchomienia jej na dowolnym komputerze z dostępem do Internetu – również poza szkołą. Oczywiście użytkownicy nie muszą wybierać między Aplikacją Webową a Konsolą. Oba programy są dostępne dla wszystkich użytkowników i można z nich korzystać zamiennie, w zależności od potrzeb i przyzwyczajeń.

Więcej o Aplikacji Webowej znajdziesz w rozdziale Aplikacja internetowa

Istotną różnicą w porównaniu z poprzednimi wersjami Opiekuna jest konieczność posiadania konta internetowego. Każdy użytkownik (nauczyciel, administrator ale nie uczeń) posiada konto na serwerze SoftStory umożliwiające zalogowanie się do systemu – zarówno w Konsoli jak i Aplikacji Webowej. Na swoje konto loguje się podając adres email oraz hasło. Osoba odpowiedzialna w danej szkole za funkcjonowanie OpiekunaWEB wskazuje nam adres email służący do logowania i otrzymuje tymczasowe hasło umożliwiające zalogowanie do systemu. Pierwszy użytkownik zostaje Administratorem - posiada pełne uprawnienia do zarządzania. Może (lecz nie musi) zaprosić kolejnych nauczycieli/administratorów, którym nadaje wybrane uprawnienia do zarządzania systemem.