Architektura systemu OpiekunWEB 5
OpiekunWEB jest sukcesorem popularnych programów Opiekun Ucznia oraz OpiekunNET. Łączy w sobie zalety obu tych programów: prostota obsługi oraz zaawansowane funkcje zarządzania. OpiekunWEB został napisany od podstaw na podstawie doświadczeń, które wynieśliśmy z poprzednich wersji oraz uwag i oczekiwań użytkowników. Podstawową zmianą jest to, że OpiekunWEB nie jest pojedynczym programem lecz ekosystemem składającym się z wielu programów oraz usług współpracujących ze sobą w celu jak najlepszego zaspokojenia zróżnicowanych potrzeb użytkowników. Ekosystem ten przedstawiony jest na poniższej ilustracji:
Jak widać składa się on z trzech elementów: części serwerowej, oprogramowania działającego w szkole oraz aplikacji webowej dostępnej z każdego miejsca z dostępem do Internetu.
Oprogramowanie serwerowe
Usługi działające na serwerach SoftStory są odpowiedzialne za przechowywanie danych oraz wszelkich ustawień. Dzięki temu konfigurację systemu (np. jakie kategorie stron mają być blokowane) można przeprowadzić z dowolnego miejsca. Również historia zablokowanych stron jest dostępna z dowolnego miejsca. Przydatne to jest szczególnie w sytuacji reinstalacji komputerów uczniowskich – żadne dane nie są tracone – po zainstalowaniu oprogramowania na komputerze ucznia ustawienia są pobierane z serwera i komputer jest gotowy do działania.
Oprogramowanie działające w szkole
W szkole działają dwa rodzaje programów Agenci – zainstalowani na komputerach uczniowskich oraz Konsola (opcjonalnie) zainstalowana na komputerze nauczyciela/administratora pracowni.
Agent
Agent to kluczowy program, odpowiedzialny za wszystkie funkcje, dla których używamy OpiekunaWEB: m.in. filtrowanie Internetu, zarządzanie komputerami, podgląd ekranów itd. Jego instalacja jest niezbędna dla działania systemu. Więcej o Agencie znajdziesz w rozdziale Agent
Konsola
Konsola to program przeznaczony dla zaawansowanych użytkowników. Służy do zarządzania komputerami uczniowskimi, na których zainstalowany jest program Agenta. Korzystanie z niego nie jest konieczne (do konfiguracji można wykorzystać Aplikację Webową, o czym później). Aby wykorzystać wszystkie funkcje Konsoli najlepiej zainstalować ją w tej samej sieci lokalnej, w której działają komputery uczniowskie. W takiej sytuacji Konsola łączy się z nimi bezpośrednio (czarne strzałki na ilustracji) co umożliwia szybkie przesyłanie dużej ilości danych – niezbędne przy przesyłaniu obrazu wideo oraz podglądu ekranów uczniowskich w dużej rozdzielczości. Konsola będzie również działać uruchomiona w dowolnym miejscu z dostępem do Internetu lecz wtedy funkcje wymagające dużej przepustowości nie będą aktywne – wciąż jednak będzie można zmienić ustawienia (np. zablokować dostęp do Internetu wybranemu komputerowi uczniowskiemu lub go wyłączyć). Jest to możliwe gdyż Konsola utrzymuje kontakt z komputerami uczniowskimi okrężną drogą – przez serwer SoftStory (strzałki niebieskie). Dla niektórych użytkowników – zwłaszcza takich, którzy mają niewielką liczbę komputerów objętych kontrolą Konsola może się wydać nadmiernie rozbudowanym programem. Nie są jednak skazani na jego używanie – Aplikacja Webowa umożliwia podstawową konfigurację i nie wymaga instalacji – jak sama nazwa wskazuje jest aplikacją uruchamianą w przeglądarce Internetowej.
Więcej informacji o Konsoli znajdziesz w rozdziale Konsola
Aplikacja Webowa
Aplikacja Webowa jest programem uruchamianym w przeglądarce internetowej – nie wymaga zatem instalacji. Umożliwia wykonanie podstawowych konfiguracji – zwłaszcza tych związanych główną funkcją programu OpiekunWEB czyli filtrowaniem Internetu. Aplikacja umożliwia również przeglądanie historii blokowanych stron. Z biegiem czasu Aplikacja Webowa będzie rozbudowywana o kolejne funkcje, logi i wykresy - niemniej z założenia jest ona prostszym, łatwiejszym w obsłudze odpowiednikiem Konsoli. Zaletą Aplikacji Webowej jest możliwość uruchomienia jej na dowolnym komputerze z dostępem do Internetu – również poza szkołą. Oczywiście użytkownicy nie muszą wybierać między Aplikacją Webową a Konsolą. Oba programy są dostępne dla wszystkich użytkowników i można z nich korzystać zamiennie, w zależności od potrzeb i przyzwyczajeń.
Więcej o Aplikacji Webowej znajdziesz w rozdziale Aplikacja internetowa
Konto internetowe
Istotną różnicą w porównaniu z poprzednimi wersjami Opiekuna jest konieczność posiadania konta internetowego. Każdy użytkownik (nauczyciel, administrator ale nie uczeń) posiada konto na serwerze SoftStory umożliwiające zalogowanie się do systemu – zarówno w Konsoli jak i Aplikacji Webowej. Na swoje konto loguje się podając adres email oraz hasło. Osoba odpowiedzialna w danej szkole za funkcjonowanie OpiekunaWEB wskazuje nam adres email służący do logowania i otrzymuje tymczasowe hasło umożliwiające zalogowanie do systemu. Pierwszy użytkownik zostaje Administratorem - posiada pełne uprawnienia do zarządzania. Może (lecz nie musi) zaprosić kolejnych nauczycieli/administratorów, którym nadaje wybrane uprawnienia do zarządzania systemem.